Tuesday, March 06, 2018
අවසර ස්වාමිණී , ඤාණ කියන්නේ ?
ඤාණ කියන්නේ හොඳ-නරක දෙක වෙන් වී පෙනීම. ප්රඥාව කියන්නේ හොඳට හෝ නරකට හෝ තමා විසින් තමාගේ යහපත සදහා පිළිපැදිය යුතු විදිහ තීරණය කිරීම
ඒ වස්තුව ආශ්රය තුළින් මට ගෞරවයක් , ශ්රේෂ්ඨත්වයක්, සැලකිල්ලක් මේකෙන් ලැබෙනවා.එතැන තියෙන්නේ මොකක්ද ? ලෝභයයි එතකොට ඒක ලබපු නිසා මට සමාජයෙන් පිළිගැනීමක් , මේ විදියේ හපන්කමක් කරපු කෙනෙක් හැටියට පිළිගන්නවා ලෝකයා. එතකොට එතන තියෙන්නේ මානය යි.
මේ දෙක ආශ්රය කරන මොහොතේම , ඒ අවස්ථාවේදීම ඔහුගේ සිතට නොසන්සුන්කමක් එනවා. ඒ මොකක්ද නොසන්සුන්කම ? එකටයි ඔය පීඩාව කියන්නේ. අර තමා අපේක්ෂා කරපු දේ නොලැබෙන තෙක් නොසන්සුන්කම. ඒ මොකද ඒක හිතපු වේලාවේ ඉඳලා නැත්නම් ඒක කොහෙන් හරි අරගෙන ආපු වෙලාවේ ඉඳලා අනිත් අය ඒක ගැන විමසිල්ලක් , විපරමක් කරනවා මේක ලැබුවේ මොකක් නිසාද ? කාගෙන්ද ලැබුණේ ආදී වශයෙන් වර්ණනාවක් සෙවිල්ලක් ,ඒ පිළිබඳව තියෙන තාක් කල් එයාට සතුටක් දැනුණා ඒ පිළිබඳව ඇප තියෙනතාක් කල් ඔයාට සතුටක් ඇත. බැරි වෙලාවත් කිසිම කෙනෙක් ඒ ගැන උනන්දුවක් නැතිව , මුකුත් ම අසන්නේ නැති ව , කිසිදු විපරමක් නැතිව සිටියොත් ඒ මොහොතේ ම ඔහුට පීඩාවක් වෙනවා. එකෙක්වත් මගේ ජයග්රහණය ගැන අසන්නේවත් නැත කියා තදබල ගැටුමක් සිතේ හදා ගන්නවා. සිත ද්වේෂයට පත්වෙලා පීඩාව දෙනවා. මිනිහට කන්ඩ කේන්ති යනවා. මුන්ට මක්වෙලාද මන්දා මේ ගැන අසන්නේවත් නැත කියා පිඩාවට පත්වෙනවා.වචනත් පිට කරනවා.
පීඩාවට පත්වන එකෙන් මිදෙන්නට පුළුවන් වන්නේ ප්රඥාව වැඩිමෙන්ම පමණයි. ඒ සදහා අපි සියලුම දෙනාට මේ දහම් කරුණ හේතු වාසනා වේවා .
පින්වත් ස්වාමීන් වහන්සේ නමක් විසින් පැවත්වූ සද්ධර්මය දේශණාවක් ඇසුරෙනි.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
පව් පෝය අනතුර | සාකච්ඡා (කැනේඩියන් ජාතික ජෝ අතුලෝ හිමි)
පොය දවසේ මිනිස්සු අට සිල් තියාගනවා. අට සිල් තියාගන්නෝත් ලබන දවසේ වනකන් තියාගන්න ඕනේ. නැත්නම් අනතුරක් - අතුලෝ හිමි ය දවසේ මිනිස්සු අට සිල් ති...
-
"ඤායස්ස අධිගමාය" - මහා සතිපට්ඨාන සුත්රය ඇසුරෙන් බුද්ධ ධර්මයේ උගන්වනවා උද්ධච්ච-කුක්කුච්ච කියා එකක්. උද්ධච්ච කුක්කුච්ච කියන්නේ මේ...
-
නරක ස්වරූපය වැඩ කරන කොට තව එකක් පෙන්නනවා. ඒ ඇදහිලි නැතිකම. ඇදහිලි නැතිකම කිව්වේ එයා ලඟ අර අසත්පුරුෂකම කොයි තරමින් වැඩ කරනවාද කිව්වොත් අ...
-
"ස්වාමීනී නාගසේනයන් වහන්ස,බුදු රජාණන් වහන්සේ සියල්ල දන්නා සේක්ද? සියල්ල දක්නා සේක්ද?" "එසේය මහරජානෙනි භාග්යවතුන් වහන...
No comments:
Post a Comment